KLANTCASES
wat klanten over
ons zeggen
PRODUCTEN & DIENSTEN
vandaag klaar zijn voor
de zorg van morgen
CARRIÈRE
hier begint jouw nieuwe
ICT-uitdaging
In een eerder geplaatste klantcasus van het Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA) is de eerste fase van het project Faciliteiten eHealth besproken. Tijdens deze eerste fase heeft het WZA de volledige Zorportaalsuite van ChipSoft voor Patiënten en Zorgverleners in gebruik genomen. De tweede fase van het project betreft het behalen van de doelstellingen van VIPP A2. Ook hiervoor heeft Lammert de Vries, projectleider WZA, PinkRoccade Ziekenhuizen ingezet en blikt hij terug op de afgelopen maanden.
Het WZA is een algemeen ziekenhuis gelegen in Drenthe. Een van de speerpunten van het WZA is: ‘‘Onze patiënt de best mogelijke en best bij hem passende zorg bieden’’. Het behalen van de doelstellingen van VIPP A2 draagt hieraan bij.
Lammert de Vries: ‘‘Het WZA vindt het belangrijk dat patiënten over voldoende informatie beschikken om zelf een actieve rol te kunnen spelen bij de behandeling die zij ontvangen. Een goed geïnformeerde patiënt kan samen met de behandelaar beter beslissen over keuzes binnen het zorgtraject.’’
VIPP A2
Het doel van de tweede fase in het project is het behalen van de module VIPP A2 voor de recentelijk uitgestelde deadline van maart 2020. Tijdens de eerste fase, de implementatie van het Zorgportaal, zijn waar mogelijk doelstellingen van VIPP A2 al meegenomen. Door vanaf het begin rekening te houden met de doelstellingen kon ook na de livegang van het Zorgportaal efficiënt verder gewerkt worden aan het behalen van de module VIPP A2. Een goede inventarisatie van de bouwstenen in HiX heeft geresulteerd in een prioritering voor benodigde aanpassingen. Door deze bouwstenen eerst in te richten is het WZA volgens planning klaar voor de audit voor VIPP A2.
Lammert de Vries: ‘’De inrichting van het portaal is in de loop van het jaar met meer functionaliteiten uitgebreid. Wij zijn blij dat we onze patiënten dit portaal aan kunnen bieden.’’
‘’De goede ervaringen uit het verleden hebben gemaakt dat wij ook nu weer ondersteuning hebben gevraagd bij Pink.’’
Aanvullende dienstverlening
Naast het implementeren van de VIPP A2 doelstellingen wordt tijdens dit project kritisch gekeken waar mogelijk verbeteringen kunnen worden doorgevoerd. Zo is er tijdens het VIPP A2 project een geheel nieuwe intoxicaties vragenlijst geïntroduceerd in HiX. Hiermee kan de specialist op een gestructureerde manier het gebruik van alcohol, tabak en drugs van patiënten registreren. Hier hebben zowel specialisten als patiënten profijt van. Het registreren gaat gemakkelijk en patiënten kunnen deze gegevens inzien op het Zorgportaal MijnWZA. Tevens is voor verpleegkundigen de registratie van het voedingsadvies geoptimaliseerd. Het voedingsadvies bestaat uit het dieet, consistentie en overige bijzonderheden met betrekking tot de voeding van de patiënt. Door de verbeterde registratie is het gemakkelijker voor de voedingsassistent om het advies in te zien. Tijdens het project is continu de afweging gemaakt of er voldoende tijd was om dit soort verbeteringen door te voeren.
Lammert de Vries: ‘’PinkRoccade heeft consultants met een hoog kennisniveau waar je goed mee kunt samenwerken. Bovendien hebben ze een goed netwerk waar wij volop gebruik van hebben gemaakt.’’
Een mooi resultaat
‘’In december krijgen we de definitieve audit van de module VIPP A2. Wij gaan ervan uit dat we dan zullen slagen en dat is natuurlijk ook niet onbelangrijk.’’ Aldus Lammert de Vries. Dit maakt het mogelijk dat de patiënt beter inzicht heeft in zijn of haar behandeling. De patiënt is goed geïnformeerd doordat medische gegevens en digitale folders beschikbaar zijn op het portaal. Het is mogelijk voor de patiënt om via het portaal thuis vragenlijsten te beantwoorden en deze zijn direct inzichtelijk voor de arts. Bovendien kan de patiënt via het portaal makkelijk contact hebben met zijn/haar zorgverlener doormiddel van e-consult. PinkRoccade heeft met veel plezier samengewerkt met het WZA om dit mogelijk te maken en is trots op het behaalde resultaat.
Meer weten? Neem contact op met Annemarie Bolland, accountmanager Ziekenhuizen (06 43392601).
Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld u dan hier aan voor onze nieuwsbrief.
Aanmelden nieuwsbrief