KLANTCASES
wat klanten over
ons zeggen
PRODUCTEN & DIENSTEN
vandaag klaar zijn voor
de zorg van morgen
CARRIÈRE
hier begint jouw nieuwe
ICT-uitdaging
Winst op veel fronten. Het is wat Michel Overwijk, manager Food en Beverages van OLVG West, ervaart na de implementatie van de voedingssoftware van PinkRoccade Healthcare samen met de tabletoplossing van CuliCart Hospitality. ‘Minder waste, meer gastvrijheid’. Het nieuwe gastvrijheidsconcept is in 2016 ‘live’ gegaan bij OLVG West. “Er is lang over gesproken, maar we moeten het ook niet moeilijker maken dan het is”, blikt Overwijk terug. Natuurlijk waren er volgens hem ICT-issues te overwinnen, en natuurlijk moesten medewerkers wennen aan de nieuwe oplossing. “Maaltijdaanvragen worden online opgenomen via de tablet, terwijl dat altijd handmatig ging met bestelformulieren. Maar nu men eenmaal gewend is, zien ze ook de voordelen. Het is vele malen efficiënter dan formulieren uitdelen, weer ophalen en vervolgens verzenden naar de keuken.”
"Patiënten verrassen, verleiden en aandacht geven"
De voedingssoftware is gekoppeld aan het ziekenhuisinformatiesysteem Epic van OLVG West. “Dit heeft als grote voordeel dat alle mutaties meteen zichtbaar zijn. Met andere woorden:
we sturen op basis van zuivere informatie, realtime”, vertelt Overwijk. De dynamiek in ‘zijn’ ziekenhuis is extreem. Patiënten komen en gaan. Bovendien verandert de behoefte van dag tot dag. “Voorheen hadden we dat allemaal minder goed in beeld. Patiënten bestelden de maaltijd de dag van tevoren en waren de volgende dag ontslagen uit het ziekenhuis. En patiënten die na de operatie vloeibare voeding kregen, kregen dat vaak ook nog op het moment dat ze eigenlijk al een reguliere maaltijd konden eten. Nu is dat verleden tijd, we kunnen dankzij de inzage in de patiëntgegevens heel nauwkeurig op het moment bepalen wat de patiënt kan en mag eten. Ook is de periode tussen de keuze van de maaltijd en de consumptie korter.” Dit alles levert fors minder waste op, stelt Overwijk. “Wij serveren nu 10 procent minder maaltijden. Op basis van driehonderd maaltijden per dag tegen een gemiddelde prijs van rond de vijf euro, betekent dat een besparing van ruim € 50.000,- per jaar.”
Kwaliteit maaltijden
Die kostenreductie is belangrijk, erkent Overwijk. “Maar gastvrijheid speelt voor ons als ziekenhuis ook een prominente rol. Waarom? De kwaliteit van de maaltijden is gewoon goed, daarin is niet meer zoveel winst te behalen. In de bejegening van patiënten juist wel.” Hij illustreert het met een voorbeeld. “De roomservicemedewerkers nemen nu met de tablet de bestelling op bij de patiënten aan bed. Ze gaan het gesprek aan, hebben alle informatie over de maaltijden bij de hand en kunnen foto’s laten zien. Onze patiëntenpopulatie is namelijk bijzonder multicultureel en niet iedereen is de Nederlandse taal machtig. Foto’s helpen in zo’n geval patiënten de juiste keuze te laten maken. En we zien dat het werkt: de borden komen leger terug”, vertelt Overwijk.
Patiënten van OLVG West hebben dagelijks een ruime maaltijdkeuze. “We werken met weekmenu’s, waarbinnen de patiënten kunnen variëren met de verschillende componenten”, vertelt Overwijk. Door de gastvrije benadering van de patiënten door de roomservicemedewerkers worden er wisselende keuzes gemaakt. “Want hoe ging dat in de oude situatie? De medewerker kwam een kamer binnen en zag dat de patiënt sliep. Hij of zij koos dan vaak voor de patiënt het standaard menu. Twee derde van wat we uitserveerden was het standaard menu, nu is dat nog slechts een derde. Gewoonweg omdat de medewerkers het gesprek aangaan, samen met de patiënt de maaltijd bepalen. Hen verrassen, verleiden en aandacht geven.”
Bij OLVG West is de maaltijdvoorziening op deze manier een aandachtmoment geworden. “Zorgmedewerkers zijn druk; piepers, belletjes, ze hebben hun handen vol aan de zorg van de patiënten. Ze hebben niet meer de tijd om uitgebreid te keuvelen over ditjes en datjes. Die rol neemt de roomservicemedewerker nu op zich.” Hiermee versterkt het gastvrijheidsconcept de doelstelling van OLVG, hét stadsziekenhuis van Groot-Amsterdam met hoofdlocaties in Oost en West. Ontstaan uit de fusie van het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis en het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis. “OLVG wil een sleutelrol vervullen in de verbetering van de gezondheid en zorg voor iedereen in deze stedelijke omgeving. Voor een beter leven in een gezonder Amsterdam. Via het gastvrijheidsconcept hebben patiënten meer regie, meer invloed en eigen inbreng. Daarmee werken we toe naar gezondheidswinst en meer kwaliteit van leven”, legt Overwijk uit. Op de twee locaties wordt overigens nog gewerkt met twee verschillende voedingsadministratiesystemen. Daarnaast is de werkwijze verschillend, vertelt Overwijk. “In West werken we met een assemblagekeuken. Pakweg 85 procent wordt ingekocht en 15 procent gekookt. In Oost is dat precies andersom.”
Er wordt op dit moment gewerkt aan de harmonisatie van deze processen. Overwijk: “We gaan in de zorg toe naar specialismen per locatie, wat betekent dat patiënten soms van de ene locatie naar de andere locatie verhuizen. In dat geval is het goed als ze dezelfde services ervaren op beide locaties.”
Ondervoeding
In die harmonisatie ziet de manager Food en Beverages van OLVG West ook een grotere rol voor het nieuwe gastvrijheidsconcept. “Om ondervoeding snel en adequaat te kunnen behandelen is het van belang dat het tijdig wordt gesignaleerd en wordt tegengegaan. Zo delen we met regelmaat snacks uit, maar we weten niet altijd of patiënten deze ook daadwerkelijk nuttigen. Door het adequaat te registreren via de tablet houden we beter in de gaten wat een patiënt wel en niet binnenkrijgt.” In de toekomst wil OLVG een dergelijke registratie ook voor de voedingswaarden. “Als blijkt dat iemand te weinig eiwitten heeft gehad die dag, kan de roomservicemedewerker een maaltijd adviseren waarin dat tekort wordt gecompenseerd”, zegt Overwijk. Hij ziet op bepaalde afdelingen ook de toegevoegde waarde van een bestelsysteem met tablet aan bed. “Onze roomservicemedewerkers bezoeken nu de kraamafdeling op vaste tijden, maar als een patiënt daar net de eerste weeën krijgt, zit die niet te wachten op eten en of drinken. Juist dan zou het handig zijn als een patiënt zelf de maaltijd kan samenstellen en bestellen via een tablet, op het moment dat zij dat wil.”
Bron: Gastvrije Zorg
Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld u dan hier aan voor onze nieuwsbrief.
Aanmelden nieuwsbrief