KLANTCASES
wat klanten over
ons zeggen
PRODUCTEN & DIENSTEN
vandaag klaar zijn voor
de zorg van morgen
CARRIÈRE
hier begint jouw nieuwe
ICT-uitdaging
De wereld van de voeding verandert continu. Techniek speelt hierin een belangrijke rol. Zo zien we dat zorgorganisaties steeds vaker kiezen voor paperless werken en de inzet van tablets. Maar over een paar jaar kiest de zorg misschien wel voor BYOD (Bring Your Own Device). Misschien maken we dan ook gebruik van het 3D-printen van voeding. Een techniek waarmee we nog beter kunnen inspelen op de voedingsbehoeften van een patiënt. Wat nu innovatief is, is over een paar jaar de gewoonste zaak van de wereld. Voor een zorgorganisatie is het zaak om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die de techniek nu en in de toekomst biedt.
"De applicatie is de ruggengraat van het voedingsproces"
Ruggengraat
Huuskes bereidt dagelijks circa 60.000 maaltijden voor organisaties in de zorg. Techniek speelt in het bedrijfsproces een voorname rol. Niet alleen intern, maar ook in de samenwerking met klanten. Vijf jaar geleden maakte Huuskes voor het eerst kennis met de voedingsapplicatie CuliCart van PinkRoccade. Robert Dekker, projectmanager bij Huuskes en specialist CuliCart, vertelt hierover: “Onze vestiging in Apeldoorn maakte gebruik van CuliCart. Mijn collega’s waren enorm enthousiast over de applicatie. Met CuliCart digitaliseer je het totale voedingsproces. De applicatie is de ruggengraat van het voedingsproces. Je hebt één bron voor alle betrokkenen. We zijn ons gaan verdiepen in de mogelijkheden van de tool en hebben ondertussen veel kennis opgebouwd. Inmiddels leveren we CuliCart aan meer zorgorganisaties. Ik zie dat de zorgmarkt er klaar voor is. Er ligt veel druk op het zorgbudget én op de te leveren prestaties. CuliCart speelt hier goed op in.”
Vulling op maat
CuliCart bestaat al tientallen jaren. PinkRoccade ontwikkelde de tool en verkoopt hem ‘leeg’ aan klanten. Dat betekent dat er nog een enorme hoeveelheid informatie over producten en maaltijden moet worden toegevoegd. Robert: “Wij ontzorgen klanten door de applicatie volledig gevuld en beheerd, oftewel ‘stekkerklaar’, aan te bieden. Uiteraard stellen we het voedingsaanbod en dieetbeleid samen met de klant op.” PinkRoccade zorgt er vervolgens voor dat alle gegevens veilig gehost worden vanuit het ZorgComputercentrum.
Ander perspectief
Steeds meer zorgorganisaties kijken kritisch naar hun eigen voedingsconcept. Waar voorheen de nadruk lag op de smaak van het eten, kijken directieleden nu veel meer naar het totale concept. Robert legt uit: “Tegenwoordig is de vraag: wat levert elke euro die we uitgeven op? Wat draagt die euro bij aan de voedingstoestand van patiënten, onze gastvrijheid en onze ambities op het gebied van duurzaamheid? Deze benadering zorgt ervoor dat steeds meer zorgorganisaties zich gaan focussen op hun eigen kernactiviteiten.”
Wat levert het op?
Huuskes CuliCart is met name geschikt voor ziekenhuizen en (longstay) zorgorganisaties met een ontkoppelde keuken. Wat kan de applicatie deze organisaties opleveren? “Met CuliCart nemen we zorgorganisaties veel werk uit handen. Ze hebben geen omkijken meer naar het onderhoud en beheer van voedingsapplicaties. Ze hoeven zich niet meer te verdiepen in de gevolgen van nieuwe wet- en regelgeving. Zorgorganisaties kunnen zich focussen op hun corebusiness en zijn verzekerd van een voedingsaanbod met meer variatie en een constante kwaliteit. Doordat iedereen werkt met dezelfde bron, worden er minder fouten gemaakt. Een nuchtermelding kan niemand meer ontgaan.” En financieel? “Met deze techniek kun je het proces veel efficiënter inrichten. Dat kan een besparing van enkele tonnen per jaar opleveren. Tegelijkertijd zien we dat CuliCart ervoor zorgt dat de patiënttevredenheid flink toeneemt. Dat gebeurde dit jaar ook bij het Medisch Spectrum Twente in Enschede. En dat terwijl deze klant nog maar zes maanden met CuliCart werkte”, vertelt Robert enthousiast.
Impact op patiënten
Patiënten plukken ook de vruchten van de applicatie. De uitgebreide menukaarten staan vol lekkere, gezonde en uitgebalanceerde gerechten. De patiënt bepaalt zelf wat en wanneer hij eet. Voorbij zijn ook de tijden dat patiënten een dag van tevoren de bestelling moeten doorgeven. Met CuliCart kan een patiënt bestellen en een uur (!) later zijn maaltijd verwachten. De applicatie houdt rekening met diëten en de verschillende consistenties. Patiënten krijgen alleen die gerechten of maaltijden te zien die ze mogen hebben. En ze bepalen dan zelf de portiegrootte. Heel logisch dat patiënten dit waarderen en zorgorganisaties belonen met een hoger rapportcijfer.
Voordelen:
1. Patiënt krijgt de regie. Gastvrijheid wordt verbeterd door de regie aan de patiënt of cliënt te geven.
2. Meer controle en zicht op de kosten. Het logistieke voedingsproces wordt 100% transparant en stuurbaar.
3. Informatie is altijd en overal beschikbaar. Zorgprofessionals hebben altijd de juiste gegevens snel binnen handbereik.
Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld u dan hier aan voor onze nieuwsbrief.
Aanmelden nieuwsbrief