KLANTCASES
wat klanten over
ons zeggen
PRODUCTEN & DIENSTEN
vandaag klaar zijn voor
de zorg van morgen
CARRIÈRE
hier begint jouw nieuwe
ICT-uitdaging
Elektronische cliëntdossiers bestaan al sinds begin jaren 2000. Ook wij waren destijds al van de partij. Vele adviespartijen hebben geschreven over de diverse modellen, die geplot worden op de doorontwikkeling van ECD’s. De een spreekt van internationale varianten als het Gartner generatiemodel, de ander schrijft over ECD 3.0. Waar staan we als markt als we kijken naar dit ECD 3.0-model?
In de startfase van ECD’s werden papieren multomappen gedigitaliseerd. Dit kun je zien als ECD 1.0. Elk ECD zag er hetzelfde uit: een matrix met een lijst van cliënten en een lijst van functies. Letterlijk een digitale vertaling de bestaande papieren indeling. Tien jaar later ontstond tweede generatie ECD’s. Het ECD richtte zich toen meer op communicatie tussen verschillende disciplines. Er werd steeds meer mobiel gewerkt. En er ontstonden nieuwe gebruikersgroepen: cliënten en familieleden. De behoefte aan een nieuwe generatie ontstond toen bleek dat niet alle disciplines in een enkele zorgvisie (bijvoorbeeld zorgleefplan) te vangen zijn. Werkprocesondersteuning ontbrak en de diversiteit aan allerlei soorten portalen was niet meer bij elkaar te brengen. Het is aan het ECD 3.0 om antwoord te geven op deze uitdagingen. Centraal bij deze derde generatie staan:
Zorgorganisaties bieden grofweg drie soorten zorg:
Als je het ECD 3.0-model spiegelt aan deze zorgvormen, zie je dat de behoefte aan ECD-ondersteuning groot, divers en breed is. Als zorgorganisatie sta je vaak voor de keuze: een integrale aanpak of een oplossing per deelgebied. Welke deelgebieden domineren in de zorgorganisatie, of waarmee wil je je onderscheiden?
In de Care-markt zijn de meningen over de route naar het ECD 3.0 verdeeld. Hoe standaard is standaard? Hoeveel wil je overlaten aan het eigen beleid van je zorgorganisatie? Hoe maak ik de kwaliteit transparant en toon ik voortgang of resultaat van de geleverde zorg? Hoe gaan we vervolgens om met privacy en security? Hoe digitaliseer je toestemming van de cliënt? Hoe laat ik controle los en introduceer ik zelfservice of zelfsturing? Hoe word ik geholpen om overhead te reduceren? Zomaar een greep uit de vele vragen die bovendrijven bij de doorontwikkeling van ECD’s.
In mijn volgende blogs vertel ik je meer over ECD 3.0 in de praktijk. Wat zijn de succesverhalen en best practices van onze klanten? En hoe ontwikkelen we verder in co-creatie?
PinkRoccade is een partner die goed zicht heeft op de ontwikkelingen van vandaag en morgen en deze vandaag weet toe te passen. Zo dragen wij bij aan de doelstellingen van onze klanten. Wij hebben passie voor de zorg. Samen met klanten uit de zorgsector creëren we toekomstbestendige oplossingen. Wij zijn ervan overtuigd dat het inspelen op en slim toepassen van technologische ontwikkelingen de sleutel tot succes is. Zo zijn onze klanten klaar voor veranderingen en kunnen zij zich focussen op hun primaire taken.
Met PinkRoccade bent u vandaag klaar voor de zorg van morgen.