KLANTCASES
wat klanten over
ons zeggen
PRODUCTEN & DIENSTEN
vandaag klaar zijn voor
de zorg van morgen
CARRIÈRE
hier begint jouw nieuwe
ICT-uitdaging
Bij zorgorganisatie Abrona besloten cliënten en zorgmedewerkers mee over de ECD-implementatie. Dat leidde tot een beter eindresultaat.
De tendens in zorgland is dat cliënten volwaardiger betrokken moet worden bij zijn eigen zorgtraject. Maar zij worden vooralsnog buiten het IT-onderdeel gehouden, terwijl dit in toenemende mate van belang is in het zorgtraject. De norm is dat collega’s van IT, samen met de bestuurders, op een keuze voorsorteren. De rest van de organisatie –zorgprofessionals en cliënten- volgen.
Abrona, zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking in Utrecht, wilde voor de implementatie van het ECD een aanpak waarin alle betrokkenen gelijke partners zouden zijn en besloot tot een transparant traject waar cliënten en professionals in de lead zijn.
Toegevoegde waarde
Dat cliënt en medewerkers samen een ECD kiezen, was even wennen voor de leveranciers. De gebruikelijke technologische vragen en interesse in innovaties in het vak bleven achterwege. Daarvoor in de plaats legde het team en de cliënten de proposities meteen langs de lat uit de praktijk. ECD-leveranciers moesten binnen 60 minuten de toegevoegde waarde voor cliënt en (zorg)professional duidelijk kunnen maken. Of ze moesten met 100 zorgprofessionals hun dagelijkse werkzaamheden doornemen; intra-, extramuraal, dagbesteding en/of als WMO-professional. Dit leverde menig zweetdruppel op bij de leveranciers.
Samen presenteerden en verdedigden ze hun eigen top 3 bij het MT-team van Abrona. Die top 3 is unaniem aanvaard en overgenomen door het bestuur.
Cliënt als onderzoeker
Normaliter doorlopen organisaties bij ECD-selecties een rechtlijnig traject: pakket van eisen, selectie, bouw en tot slot de implementatie. Dat was en is voor Abrona niet meer passend: cliënten en medewerkers zijn gelijke partners geworden.
In het vervolgtraject bij Abrona moest een viertal vragen worden beantwoord.
Deze vragen werden onder meer beantwoord in inspiratiesessies met cliënten. Een twintigtal cliënten ging ook als onderzoeker de organisatie door, uitgerust met een camera en een perskaart. De cliënt bracht zo leuke en niet leuke momenten in beeld. De foto’s waren de aanleiding voor een gesprek tussen cliënt en organisatie, en daarna ook met de familie, vrijwilligers en zorgprofessionals.
Bovenstaande heeft Abrona mooie momenten en verrassende inzichten opgeleverd. Maar vooral ook betrokkenheid en trots van iedereen binnen en buiten de organisatie.
Technisch
De leverancier geeft gedurende deze fases aan wat er technisch mogelijk is, maar de cliënten en professionals maken uiteindelijk de keuzes. Deze aanpak heeft meerdere voordelen:
Lef
Co-creatie brengt veel, maar vraagt evenveel van een zorgorganisatie. Vooral lef. Niet alleen de ICT-afdeling moet afstand durven nemen van haar traditionele machtspositie. Ook bestuurders, leveranciers, en gebruikers moeten zich aanpassen aan hun nieuwe rollen en verhoudingen. Achteraf klagen vanaf de zijlijn is er niet meer bij. Deze nieuwe rolverdeling en gezamenlijke verantwoordelijkheid is echter een nuttige en nodige stap op weg naar het nieuwe zorglandschap dat we allemaal willen. Slimmer ICT-innovaties implementeren is daar een kleine, maar wezenlijke stap in.
PinkRoccade is een partner die goed zicht heeft op de ontwikkelingen van vandaag en morgen en deze vandaag weet toe te passen. Zo dragen wij bij aan de doelstellingen van onze klanten. Wij hebben passie voor de zorg. Samen met klanten uit de zorgsector creëren we toekomstbestendige oplossingen. Wij zijn ervan overtuigd dat het inspelen op en slim toepassen van technologische ontwikkelingen de sleutel tot succes is. Zo zijn onze klanten klaar voor veranderingen en kunnen zij zich focussen op hun primaire taken.
Met PinkRoccade bent u vandaag klaar voor de zorg van morgen.