KLANTCASES
wat klanten over
ons zeggen
PRODUCTEN & DIENSTEN
vandaag klaar zijn voor
de zorg van morgen
CARRIÈRE
hier begint jouw nieuwe
ICT-uitdaging
Het gebruik van elektronisch consult (eConsult) en videoconsult (vConsult) en de mogelijkheid om hiermee de patiënt centraal te stellen is steeds vaker een gespreksonderwerp tijdens onze projecten in ziekenhuizen. Een goede aanleiding om eens in kaart te brengen hoe ver de Nederlandse ziekenhuizen zijn op dit gebied. Ons onderzoek, op basis van onze ervaringen in ziekenhuizen en bronnen van het internet, leverde interessante resultaten op:
Zo is gebleken dat, of het nu gaat om het mailen naar een arts of chatten via het portaal, eConsult redelijk ingeburgerd lijkt te zijn. Elk ziekenhuis gebruikt namelijk een vorm van eConsult. vConsult is echter een ander verhaal. Ongeveer 80% van de ziekenhuizen gebruikt vConsult nog niet. Van de 77 ziekenhuizen die onderzocht zijn, is net iets meer dan de helft (52%) bezig (geweest) met vConsult. Het gaat hierbij om 40 ziekenhuizen, waarvan 15 ziekenhuizen wel een pilot hebben uitgevoerd en vConsult (nog) niet actief in gebruik hebben genomen. Een groot deel van deze ziekenhuizen is eind 2018/begin 2019 een pilot gestart en is dus nu nog in de beginfase van werken met vConsult. Daarentegen is er ook een aantal ziekenhuizen dat in 2016 of eerder een pilot heeft uitgevoerd en dit vervolgens om diverse redenen, zoals bijvoorbeeld onduidelijkheid over facturatie, beperkingen qua techniek en beperkt draagvlak bij medici, niet heeft geïmplementeerd. In de tussentijd is er echter veel veranderd. Zo is het inmiddels mogelijk om vConsulten te factureren en is de kwaliteit verbeterd.
Daarnaast hebben 15 ziekenhuizen vConsult bij specifieke afdelingen in gebruik. Het gaat hierbij vooral om de afdelingen COPD en wondverzorging. Bij COPD wordt vConsult vaak gecombineerd met thuis monitoring. Op het moment dat er iets afwijkt in de op afstand gemeten waardes van de patiënt, neemt de arts contact op. Op afstand wordt er dan via vConsult begeleiding gegeven en indien nodig wordt er een vervolgconsult in het ziekenhuis gepland. Bij wondverzorging is het mogelijk voor de huishoudelijk hulp om een verpleegkundig specialist mee te laten kijken met behulp van een camerabril. Met deze bril worden de beelden live doorgestuurd naar de verpleegkundig specialist. Deze kan vervolgens aanwijzingen geven of verzoeken een afspraak te maken.
Als laatste is er een groep die nog niets met vConsult heeft gedaan. Het gaat hierbij om 37 ziekenhuizen waarover niets bekend is over de relatie met vConsult. Dit garandeert niet dat ze er nooit mee bezig zijn geweest, dit valt wel met redelijkheid aan te nemen. Deze cijfers laten zien dat er nog genoeg kansen zijn voor het gebruik van vConsult in de Nederlandse ziekenhuizen. Wilt u uw mening over dit onderwerp met ons delen? Of wilt u meer weten over vConsult en de mogelijkheden voor uw ziekenhuis? Neem dan contact op met Faye Bruns: Faye.Bruns@pinkroccade.nl of 06 4339 2534.
PinkRoccade is een partner die goed zicht heeft op de ontwikkelingen van vandaag en morgen en deze vandaag weet toe te passen. Zo dragen wij bij aan de doelstellingen van onze klanten. Wij hebben passie voor de zorg. Samen met klanten uit de zorgsector creëren we toekomstbestendige oplossingen. Wij zijn ervan overtuigd dat het inspelen op en slim toepassen van technologische ontwikkelingen de sleutel tot succes is. Zo zijn onze klanten klaar voor veranderingen en kunnen zij zich focussen op hun primaire taken.
Met PinkRoccade bent u vandaag klaar voor de zorg van morgen.