KLANTCASES
wat klanten over
ons zeggen
PRODUCTEN & DIENSTEN
vandaag klaar zijn voor
de zorg van morgen
CARRIÈRE
hier begint jouw nieuwe
ICT-uitdaging
Deel één in de reeks over het patiëntenportaal na VIPP.
De subsidieregeling voor de modules A2, A3 en B2 van het Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional (VIPP) loopt tot 31 december 2019. Als ziekenhuis heeft u hoogstwaarschijnlijk voldaan aan de eisen en staat er een basis patiëntenportaal. De kunst is om de mogelijkheden die een patiëntenportaal biedt de komende jaren te laten groeien! Bijkomende voordelen zijn bijvoorbeeld de patiënt nog meer regie te geven over zijn/haar zorgproces, het zorgproces efficiënter en dus goedkoper te maken en daarnaast te voldoen aan wet- en regelgeving. De mogelijkheden lichten wij toe in een reeks artikelen, te beginnen met de meerwaarde van vragenlijsten op het patiëntenportaal.
Efficiënter zorgproces
Het uitzetten van vragenlijsten zoals de anamnese op het patiëntenportaal is een implementatie die een positieve impact heeft op de efficiëntie van het zorgproces. De patiënt vult de vragenlijst thuis in waardoor de arts tot 10 minuten bespaart op het uitvragen van de verplichte vragenlijst. Ook komt de beantwoording direct in het EPD te staan. Zo hoeft de secretaresse of poli-assistent(e) de vragenlijst niet meer te scannen of te verwerken, de ingevulde resultaten kunnen inzichtelijk naast elkaar gezet worden en de patiënt hoeft geen papier meer mee te nemen naar het ziekenhuis. Mocht uw ziekenhuis nog niet voldoen aan het percentage van patiënten wat het patiëntenportaal gebruikt is dit ook een manier om het gebruik te stimuleren.
De implementatie
De aandachtspunten bij het implementeren van online vragenlijsten liggen vooral op het proces en de werkafspraken die hiermee gemoeid gaan. Het van belang ziekenhuis breed kritisch naar het huidige proces te kijken en te zien wat de implementatie hierin gaat veranderen. Denk hierbij aan de persoon die de vragenlijst uitzet (arts, secretaresse of poli-assistent(e)), bij wie de patiënt terecht kan met vragen en tot wanneer een patiënt de antwoorden kan aanpassen.
Klantcasus van UMC Utrecht
Bij het UMC Utrecht is een pilot gestart met het uitvragen van de verpleegkundige anamnese via het patiëntenportaal. Vooralsnog betreft dit een vragenlijst bestaande uit 44 vragen die patiëntgericht zijn. Deze verschilt in de vraagstelling van de verpleegkundige anamnese in HiX, maar zijn wel aan elkaar gekoppeld. Bij opname van de patiënt worden door het koppelen van de vragen zijn/haar antwoorden getoond wanneer de verpleegkundige de anamnese opent. Dit maakt het opnameproces extra efficiënt omdat een antwoord maar één keer wordt gegeven, door de patiënt of door de verpleegkundige. Vanaf dit moment kan de patiënt de vragenlijst ook niet meer inzien of wijzigen om er voor te zorgen dat de verpleegkundige de laatste informatie heeft. Binnen deze pilot is het zorgproces nauwelijks gewijzigd. Er is een extra stap bijgekomen voor de planners of secretaresses, namelijk het toekennen van de e-zorgtaak voor de patiëntenportaal-anamnese aan de patiënt.
Het implementeren van vragenlijsten is een redelijk eenvoudige manier om meer uit het patiëntenportaal te halen. Het geeft de patiënt een actieve rol zijn/haar zorgproces, het bespaart zorgverleners tijd en verhoogt het gebruik van het patiëntenportaal. Natuurlijk is patiëntvoorlichting hier ook belangrijk bij. Meer daarover in ons volgende artikel. Bent u benieuwd wat uw ziekenhuis kan doen om meer uit het patiëntenportaal te halen na VIPP? PinkRoccade Ziekenhuizen helpt u graag verder.
PinkRoccade is een partner die goed zicht heeft op de ontwikkelingen van vandaag en morgen en deze vandaag weet toe te passen. Zo dragen wij bij aan de doelstellingen van onze klanten. Wij hebben passie voor de zorg. Samen met klanten uit de zorgsector creëren we toekomstbestendige oplossingen. Wij zijn ervan overtuigd dat het inspelen op en slim toepassen van technologische ontwikkelingen de sleutel tot succes is. Zo zijn onze klanten klaar voor veranderingen en kunnen zij zich focussen op hun primaire taken.
Met PinkRoccade bent u vandaag klaar voor de zorg van morgen.