KLANTCASES
wat klanten over
ons zeggen
PRODUCTEN & DIENSTEN
vandaag klaar zijn voor
de zorg van morgen
CARRIÈRE
hier begint jouw nieuwe
ICT-uitdaging
Deel vijf in de reeks over het patiëntenportaal na VIPP.
Afgelopen weken zijn er in de reeks rondom het patiëntenportaal na VIPP verschillende toepassingen door ons besproken. Deze toepassingen hebben vooral als doel om de regie over het zorgproces meer bij de patiënten te leggen. Nadat deze toepassingen geïmplementeerd zijn is het belangrijk dat de patiënten deze ook daadwerkelijk gebruiken. De ervaring leert ons dat er na een implementatie vaak weinig zicht is op het daadwerkelijke gebruik en waar er verbetering mogelijk is. Door middel van rapportages is hier goed inzicht in te krijgen en heeft u als ziekenhuis de kans om hierop te sturen. Daarom kijken we in dit artikel naar de reeds behandelde toepassingen en de bijbehorende rapportages.
Online vragenlijsten optimaliseren
Door de implementatie van online vragenlijsten in het patiëntenportaal kan er veel tijd bespaard worden door zowel de patiënt als de arts. Met rapportages kan er gestuurd worden op het aantal uitgezette vragenlijsten per specialisme. Aanvullend hierop is het mogelijk per polikliniek een op maat gemaakte rapportage te genereren. Hierin is terug te vinden of de uitgezette vragenlijsten worden ingevuld, wat er wordt ingevuld en, misschien wel het belangrijkste, wat er niet wordt ingevuld. Zo is in een oogopslag te zien waar aanpassingen nodig zijn en waar extra ondersteuning geboden kan worden.
Logins meten om te sturen op gebruik digitale patiëntvoorlichting
Patiënten krijgen vaak voorlichtingsmateriaal naar aanleiding van afspraken, onderzoeken of uitslagen in het ziekenhuis. Bij het digitaal aanbieden van dit materiaal is er met rapportages in te zien hoeveel procent van de patiënten die de voorlichting hebben ontvangen ook daadwerkelijk inlogt. Dit is weer te koppelen aan bepaalde kenmerken van patiënten. Zo kan er wat gezegd worden over het gebruik van het patiëntenportaal van de gehele patiëntenpopulatie of een subgroep.
Het is dus mogelijk om verschillende kenmerken in te zien over de patiënten die inloggen op het patiëntenportaal. Deze kenmerken zijn bijvoorbeeld leeftijd, woonplaats of het specialisme waar de patiënt bekend is. Door hierin te filteren en het gebruik te analysen, is het mogelijk de toepassing aan te passen om het gebruik te optimaliseren. Ook kan het gebruik onder bepaalde groepen (leeftijd of bepaald specialisme) extra gepromoot worden.
Wordt e-consult actief gebruikt?
Met e-consult is er veel winst te behalen, voor zowel de patiënt als medisch specialist. Het is dan ook belangrijk dat dit actief gebruikt blijft worden binnen de verschillende specialismen. Met rapportages is het mogelijk om per specialisme in één opslag te zien hoeveel e-consult berichten of herhaalrecepten er gestuurd zijn. Zo kan er gestuurd worden op het gebruik van e-consult.
Activiteit van online gemaakte afspraken meten
In de standaard rapportages rondom online gemaakte afspraken is te zien welke afspraken via het portaal gemaakt zijn. Wanneer deze optie weinig gebruikt wordt, kan dat meerdere dingen betekenen. Of de patiënt heeft de optie wel, maar maakt er bewust geen gebruik van, of er gaat iets mis aan de kant van het ziekenhuis, waardoor afspraken niet in te plannen zijn. Het is mogelijk om naast de standaard rapportage aanvullende informatie naar boven te halen. Hierdoor is er in te zien hoeveel procent van de afspraken via het portaal in te plannen zijn. Dit maakt het mogelijk te sturen op het proces en medewerkers in het ziekenhuis.
Bij de genoemde toepassingen zijn er standaard rapportages mogelijk. Echter door aanvullend op maat gemaakte rapportages in te richten komt er meer bruikbare informatie naar boven. Hiermee is het mogelijk om onderbouwd te sturen op verbeteringen van het patiëntenportaal. Stuurt u al op beschikbare informatie?
PinkRoccade is een partner die goed zicht heeft op de ontwikkelingen van vandaag en morgen en deze vandaag weet toe te passen. Zo dragen wij bij aan de doelstellingen van onze klanten. Wij hebben passie voor de zorg. Samen met klanten uit de zorgsector creëren we toekomstbestendige oplossingen. Wij zijn ervan overtuigd dat het inspelen op en slim toepassen van technologische ontwikkelingen de sleutel tot succes is. Zo zijn onze klanten klaar voor veranderingen en kunnen zij zich focussen op hun primaire taken.
Met PinkRoccade bent u vandaag klaar voor de zorg van morgen.