KLANTCASES
wat klanten over
ons zeggen
PRODUCTEN & DIENSTEN
vandaag klaar zijn voor
de zorg van morgen
CARRIÈRE
hier begint jouw nieuwe
ICT-uitdaging
Deel zes in de reeks over het patiëntenportaal na VIPP.
De afgelopen weken is een reeks artikelen verschenen over het patiëntenportaal. Zo kwamen onderwerpen aan bod als een efficiënter zorgproces door online vragenlijsten, digitale patiëntvoorlichting, de winst die te behalen is met e-consult, online afspraken maken en hoe je kan sturen op het gebruik van het patiëntenportaal met rapportages.
Er zijn veel functionaliteiten mogelijk. In dit artikel zoomen we in op twee aanvullende belangrijke aspecten. Het patiëntenportaal kan voor meer doeleinden gebruikt worden, onder andere voor het gebruik met het zorgverlenersportaal en aanmeldzuilen.
Extra functionaliteiten in het patiëntenportaal
Zorgproces inzien bij opname van de patiënt
In de voorgaande artikelen zijn vooral functionaliteiten toegelicht die betrekking hebben op het poliklinische proces. Het patiëntenportaal kan ook worden ingezet voor opgenomen patiënten. Dit biedt de mogelijkheid om inzicht te geven in het actieplan. Zo heeft de patiënt duidelijk inzichtelijk in welke handelingen, onderzoeken en verrichtingen gepland staan tijdens de opname. Ook kan e-consult hier worden ingezet. De patiënt kan dan via het patiëntportaal vragen stellen aan de afdeling of verpleging.
Video-consult:
Het video-consult is een voorbeeld van een implementatie waaruit blijkt dat veel patiënten behoefte hier aan hebben. Van alle aanwezige patiënten voor een consult in het Amsterdam UMC geeft ruim 50% aan graag een videoconsult te gebruiken. Dit blijkt uit het onderzoek van de Patiëntfederatie Nederland in samenwerking met Amsterdam UMC (Barsom, Rauwerdink, Heldoorn, & Schijven, 2018). De voornaamste redenen zijn het besparen van energie, vermijden van de wachtkamer en het beperken van reistijd en reiskosten. Vooral voor patiënten die slecht ter been zijn of voor patiënten waarbij een ziekenhuisbezoek een grote last is (zoals COPD patiënten), is dit een waardevol alternatief voor een face-to-face consult.
Meer dan alleen een portaal voor patiënten
Waar veel ziekenhuizen nog niet stil bij staan is dat het patiëntenportaal onderdeel is van het zorgportaal. De omvang hiervan is vele malen groter dan alleen het patiëntenportaal. Zo kan er binnen de zorgportaal omgeving veel meer informatie worden verstrekt aan de verschillende stakeholders dan nu van toepassing is.
Zorgverlenersportaal:
Binnen ziekenhuizen wordt de vraag naar het delen van patiëntgegevens met externe zorgverleners steeds groter. Dit kan met behulp van het zorgverlenersportaal. Hierin logt een externe zorgverlener, zoals de huisarts, eenvoudig in en ziet zo de belangrijkste geregistreerde gegevens van de patiënt.
Let op: de patiënt dient wel toestemming te geven voor deze manier van gegevensdeling. Ook dit kan via het patiëntenportaal geregistreerd worden.
Aanmeldzuilen:
Steeds meer ziekenhuizen maken gebruik van aanmeldzuilen. Een erg omvangrijke verandering van de patiënten logistiek in het ziekenhuis die ook vele voordelen brengt. Zo zijn er minder rijen, is er een vlottere doorloop in de centrale hal en krijgt de patiënt inzicht in wachttijden of uitloop van een spreekuur. De inrichting van aanmeldzuilen gaat op dezelfde manier als het patiëntenportaal, echter hoeft een patiënt geen DigiD te hebben om zich aan te melden bij een aanmeldzuil. Hiervoor is enkel een identiteitsbewijs voor nodig.
Met het einde in zicht van de modules A2, A3 en B2 in het Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional heeft u als ziekenhuis hoogstwaarschijnlijk voldaan aan de eisen en staat er een basis patiëntenportaal. Zoals uitgelicht zijn er nog vele functionaliteiten toe te voegen om de komende jaren het patiëntenportaal te optimaliseren. Vooral om de patiënt nog meer regie te geven over zijn/haar zorgproces, het zorgproces efficiënter en dus goedkoper te maken en om te voldoen aan wet- en regelgeving. Heeft u vragen over één of meerdere uitgelichte functionaliteiten? Of wilt u weten hoe u als ziekenhuis uw patiëntenportaal kan laten groeien? Neem contact op met Annemarie Bolland (Annemarie.Bolland@pinkroccade.nl | 06 4339 2601), wij helpen u graag verder!
PinkRoccade is een partner die goed zicht heeft op de ontwikkelingen van vandaag en morgen en deze vandaag weet toe te passen. Zo dragen wij bij aan de doelstellingen van onze klanten. Wij hebben passie voor de zorg. Samen met klanten uit de zorgsector creëren we toekomstbestendige oplossingen. Wij zijn ervan overtuigd dat het inspelen op en slim toepassen van technologische ontwikkelingen de sleutel tot succes is. Zo zijn onze klanten klaar voor veranderingen en kunnen zij zich focussen op hun primaire taken.
Met PinkRoccade bent u vandaag klaar voor de zorg van morgen.