KLANTCASES
wat klanten over
ons zeggen
PRODUCTEN & DIENSTEN
vandaag klaar zijn voor
de zorg van morgen
CARRIÈRE
hier begint jouw nieuwe
ICT-uitdaging
Ziekenhuizen besteden steeds meer aandacht aan de patiënt en dat is ook te zien aan de voedingsvoorzieningen. Wat zijn de voedingstrends in ziekenhuizen en hoe zetten ze ICT in om slimmer op trends in te spelen?
Mathijs Koenen is accountmanager Food & Hospitality bij PinkRoccade Healthcare. Hij heeft naast horeca-ervaring ook 6 jaar ervaring met voeding- en productleveranciers in de zorg. Door zijn contact met ziekenhuizen ziet hij welke trends er zijn en waar ziekenhuizen aandacht aan besteden. Koenen: ‘Voedingstrends in ziekenhuizen zijn er wel degelijk, maar volgen niet de trends op de voet die in de horeca spelen. Er spelen toch andere belangen.’ Jan du Pree, Hoofd voeding van het Curamare streekziekenhuis in Dirksland: ‘We gaan wel mee met trends, maar niet als het een hype of eendagsvlieg is. Voor kinderen bijvoorbeeld, is de groentespaghetti een groot succes. En bij volwassenen is de Chinese rijsttafel het populairst, die wordt van patiënt tot aan Raad van Bestuur gegeten.’ Ook Joop De Zoete, manager voeding Erasmus MC, is het hiermee eens: ‘Wij gaan niet in op vluchtige hypes omdat ze niet altijd technisch uitvoerbaar zijn. Bovendien weet je niet hoe lang iets trendy blijft. En zoals we in Rotterdam zeggen: “No Nonsense”’.
Meer dan een bestelformulier
Eén van de belangrijkste veranderingen van voedingsvoorzieningen in ziekenhuizen zijn meerdere maaltijdmomenten en differentiatie per doelgroep. Koenen: ‘In plaats van ontbijt, lunch en avondeten is het mogelijk voor patiënten om een eigen moment te kiezen om te eten. Hiermee wordt ondervoeding tegengegaan, zodat patiënten sterker een operatie ingaan en sneller herstellen, of minder medicijnen nodig hebben. Bovendien gaat het ook de voedselverspilling tegen.’ De technologie die patiënten verbindt met het ziekenhuis zijn de patiëntportalen. In die omgeving kunnen patiënten het aanbod zien, een keuze maken of extra bestellingen doen. Een dergelijk systeem lijkt niet meer dan het versimpelen en digitaliseren van het bestelproces, maar er zit meer achter. Koenen: ‘Op dit moment kunnen patiënten eten en drinken dat bij hun dieet of behandeling past, bestellen via bijvoorbeeld een tablet wanneer hun dit uitkomt. Dat gebeurt onder andere al bij het Medisch Spectrum Twente, Deventer Ziekenhuis en vanaf 2018 ook in het Erasmus MC. Hierdoor is het mogelijk om de patiënt nog beter te informeren en een bewuste keuze te laten maken. Tevens draagt deze oplossing bij een flexibel aanbod en het verkorten van het proces. In de toekomst zal dit ook een paar dagen voor en na behandeling mogelijk worden op een eigen smartphone of tablet, zodat de patiënt fitter de behandeling ingaat en sterk blijft na de behandeling.’
Trends monitoren
Ook wordt de technologie ingezet om trends te monitoren en persoonlijke wensen bij te houden. Daarmee kan een bredere vraag in de hele organisatie worden herkend, maar kan ook persoonlijke feedback gebruikt worden in het aanbod. In een tijd waarin geacht wordt dat de patiënt centraal staat in de zorg en zelf meer zeggenschap moet hebben over de zorgverlening, is het belangrijk dat technologie ingezet wordt om te laten zien hoe het ziekenhuis hiermee omgaat. Zo is er bij Nij Smellinghe uit Drachten veel aandacht voor regionale producten; een trend die ook in de horeca veelvuldig te zien is. Lex Moerke, hoofd Horeca en Services: ‘We gebruiken regioproducten zoals brood van de bakker uit Drachten, vis uit de Noordzee en Waddenzee, vlees en kip uit Friesland en groente uit Sint Annaparochie. In ons nieuwe concept kunnen we dit ook tonen aan de patiënten door middel van een filmpje.’
Maaltijdrecensies
De toepassingen die in de horeca worden gebruikt doen langzamerhand ook hun intrede in ziekenhuizen. Koenen: ‘Een restaurant recenseren via Iens is heel normaal geworden. Niet alleen het eten, maar ook de bediening en de ambiance worden beoordeeld. De patiëntportalen zullen in de toekomst ook voorzien in deze behoefte, zodat zowel het ziekenhuis als de patiënten weten waar het eten het beste wordt gewaardeerd en welke specifieke maaltijd in de smaak valt.’
Aandacht voor de patiënt
Het voordeel van het verzamelen van data zoals bestellingen en meningen, is dat voedingsassistenten beter op de hoogte zijn en meer tijd over hebben om aandacht te schenken aan de patiënt. Daardoor kunnen ze een betere dienstverlening aan het bed bieden. Daarnaast zorgt de technologie voor betere en passende voeding én een glimlach op gezicht van patiënt en assistent. Peter Sol, teammanager Keuken en Diëtiek van Tergooi ziekenhuizen, herkent de patiëntgerichtheid: ‘Het gaat nu om vraaggestuurd aanbieden van maaltijden. Vroeger was dit aanbodgestuurd, maar die tijd is echt voorbij. Patiënten kiezen zelf wat ze lekker vinden. Het gevolg is dat er extra hartelijke contactmomenten ontstaan en ze zich daardoor meer welkom voelen.’
PinkRoccade is een partner die goed zicht heeft op de ontwikkelingen van vandaag en morgen en deze vandaag weet toe te passen. Zo dragen wij bij aan de doelstellingen van onze klanten. Wij hebben passie voor de zorg. Samen met klanten uit de zorgsector creëren we toekomstbestendige oplossingen. Wij zijn ervan overtuigd dat het inspelen op en slim toepassen van technologische ontwikkelingen de sleutel tot succes is. Zo zijn onze klanten klaar voor veranderingen en kunnen zij zich focussen op hun primaire taken.
Met PinkRoccade bent u vandaag klaar voor de zorg van morgen.