KLANTCASES
wat klanten over
ons zeggen
PRODUCTEN & DIENSTEN
vandaag klaar zijn voor
de zorg van morgen
CARRIÈRE
hier begint jouw nieuwe
ICT-uitdaging
De eindsprint van de VIPP1 doelstellingen is nog in volle gang. Tot eind maart 2020 is er nog tijd om deze doelstellingen te behalen. Vanaf dat moment heeft ieder ziekenhuis dat heeft meegedaan aan VIPP1 en de doelstellingen behaald heeft een digitaal patiëntenportaal. Hiermee maken deze ziekenhuizen gebruik van de 26 bouwstenen van de BGZ om patiëntgegevens uit te wisselen en om digitaal een medicatieoverzicht met de patiënt te delen. Aan deze doelstellingen is gedurende de twee jaar die het VIPP-programma duurde, heel hard gewerkt.
Hier houdt het niet op. In vervolg op de VIPP regelingen, komt er een nieuw programma voor alle instellingen die medisch specialistische zorg leveren: VIPP5. In VIPP5 gaat het om het realiseren van een aansluiting op het MedMij afsprakenstelsel. Het doel hiervan is dat de patiënt zijn gegevens veilig kan beheren in een PGO, een Persoonlijke Gezondheidsomgeving.
Voordat de details rondom VIPP5 bekend worden, willen wij stilstaan bij VIPP1 en ons de vraag stellen: “Wat hebben wij geleerd van het subsidietraject VIPP1?”.
Wij geven vijf tips!
VIPP is geen einddoel. Het is een middel vanuit de overheid om gegevensuitwisseling te stimuleren. Gebruik VIPP ook als zodanig. Wat is de visie van het ziekenhuis op het gebied van digitale gegevensuitwisseling tussen patiënt en professional? Koppel dit aan alle acties binnen VIPP projecten. Dan wordt VIPP gebruikt waar het voor bedoeld is, meerwaarde bieden aan patiënten.
De deadline van de VIPP1 doelstellingen was in eerste instantie eind 2019. Een grote beweging kwam ook pas in 2019 op gang. Wanneer een ziekenhuis verder kijkt dan alleen naar de technische doelstellingen en de subsidie wil gebruiken om te bouwen aan een visie, is het verstandig niet te wachten tot de deadline. De subsidies voor VIPP5 kunnen in de loop van 2020 aangevraagd worden, een mooi startmoment om meteen met de VIPP5 doelstellingen aan de slag te gaan en alle patiënten en zorgverleners mee te nemen. Meer hierover in tip 3 en 4.
Neem de zorgverleners binnen het ziekenhuis mee in het VIPP traject. Zij zijn de ultieme ambassadeurs van het portaal, PGO of ander platform waarmee gegevens gedeeld worden. Wanneer de zorgverleners goed op de hoogte zijn van wat een patiënt kan doen en zien online, is de kans groter dat zij dit bij hun patiënten onder de aandacht brengen. Zonder zorgverleners te betrekken en te informeren zal de adoptie onder patiënten vanzelfsprekend ook minder goed zijn.
Net als de zorgverleners is het ook van belang de patiënten mee te nemen in de VIPP beweging. Leg aan patiënten uit wat het ziekenhuis doet en waarom. Patiënten hebben het recht om (delen van) hun medische dossier in te zien. Tegelijkertijd zijn de patiënten zelf verantwoordelijk of zij al deze gegevens wel wíllen inzien. Informeer patiënten hierover en leg uit wat de consequenties zijn van het bekijken van medische gegevens.
Als laatste tip willen wij benoemen dat auditors er ook zijn om te helpen. Zij zijn het orgaan dat bepaalt of een ziekenhuis wel of niet aan de VIPP doelstellingen voldoet, maar zijn er niet op uit om een ziekenhuis te laten falen. Betrek de auditor en bespreek alle mogelijkheden en twijfels die er spelen rondom de VIPP doelstellingen.
Door VIPP1 is het ziekenhuis voorbereid op het uitwisselen van de medische gegevens van patiënten, met VIPP5 gaat de uitwisseling tussen de ziekenhuizen en zorginstellingen daadwerkelijk plaatsvinden. Ook al aan het uitkijken naar VIPP5 en bezig met de planning van nieuwe VIPP projecten? Neem dan deze 5 tips mee om VIPP5 aan te pakken!
PinkRoccade is een partner die goed zicht heeft op de ontwikkelingen van vandaag en morgen en deze vandaag weet toe te passen. Zo dragen wij bij aan de doelstellingen van onze klanten. Wij hebben passie voor de zorg. Samen met klanten uit de zorgsector creëren we toekomstbestendige oplossingen. Wij zijn ervan overtuigd dat het inspelen op en slim toepassen van technologische ontwikkelingen de sleutel tot succes is. Zo zijn onze klanten klaar voor veranderingen en kunnen zij zich focussen op hun primaire taken.
Met PinkRoccade bent u vandaag klaar voor de zorg van morgen.