KLANTCASES
wat klanten over
ons zeggen
PRODUCTEN & DIENSTEN
vandaag klaar zijn voor
de zorg van morgen
CARRIÈRE
hier begint jouw nieuwe
ICT-uitdaging
Vandaag heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het vervolg op de VIPP1 en VIPP2 regelingen bekend gemaakt, een nieuw programma genaamd VIPP5. Dit programma is voor alle instellingen die medisch specialistische zorg leveren uitgezonderd GGZ-instellingen. VIPP5 richt zich op het stimuleren van digitale informatie-uitwisseling met de patiënt en tussen zorginstellingen onderling. Hierbij speelt ook het realiseren van aansluiting bij het MedMij afsprakenstelsel een grote rol, zodat de patiënt zijn medische gegevens op een veilige manier kan beheren in een PGO, een Persoonlijke Gezondheidsomgeving. Om dit te faciliteren heeft het ministerie voor dit programma drie keer €25 miljoen (2020, 2021 en 2022) beschikbaar gesteld als tijdelijke impuls.
Bent u aan het inventariseren hoe uw ziekenhuis meerwaarde kan bieden aan patiënten door middel van digitale gegevensuitwisseling? Dan biedt VIPP5 aanknopingspunten op de doelstellingen van uw ziekenhuis. Om het overzichtelijk te maken hebben we alle belangrijke punten van VIPP5 op een rij gezet.
Wie: alle instellingen die medisch-specialistische zorg leveren (Universitair Medische Centra, ziekenhuizen, klinische revalidatiecentra, zelfstandige behandelcentra en overige instellingen voor medisch-specialistische zorg), uitgezonderd GGZ-instellingen.
Aanvraag: van 1 maart 2020 tot en met 30 april 2020 via een formulier op www.dus-i.nl.
Subsidie: €109.000 en €730.000 euro afhankelijk van de module en het soort instelling.
Startmeting: vooraf uitgevoerde meting waarin de startpositie van de instellingen ten aanzien van de doelstellingen wordt vastgelegd. Deze meting wordt uitgevoerd door de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) of Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN).
Deadline: 31 december 2021 voor module 1 en 31 december 2022 voor module 2 en 3.
De VIPP5 subsidie omvat drie modules. Instellingen kunnen zich inschrijven voor alle drie de modules en niet slechts twee van de drie modules zoals bij VIPP A. Er is één kanttekening, de instellingen die mee doen mogen op het gebied van de drie modules niet al te vergevorderd zijn. Als uit de nulmeting blijkt dat de subsidie niet enkel ondersteunend, maar geheel dekkend is voor realisatie, dan is dat niet toegestaan. De subsidie is dus niet bedoeld voor ziekenhuizen die wat betreft innovatie op dit onderwerp voorop lopen.
Module 1: Eenzijdige uitwisseling van BgZ-items en correspondentie met PGO (verplicht)
Het gaat om de éénzijdige uitwisseling van het ziekenhuis naar een PGO conform de MedMij standaard. Hierbij gaat het om de BgZ-items en de Correspondentie (radiologieverslagen, specialistenbrieven, voortgangsbrieven en/of ontslagbrieven). De deadline voor deze module is 31 december 2021. Voor Module 1 is er ook de mogelijkheid om deel te nemen aan een versnellingstraject, waarvan de deadline 31 mei 2021 is.
Module 2: Tweezijdige uitwisseling tussen ziekenhuis en PGO (optioneel)
Voor deze optionele module kan uit drie onderwerpen gekozen worden die uitgewisseld worden tussen het ziekenhuis en het PGO. Deze drie opties zijn: vragenlijsten, eHealth toepassingen en een verzoek tot aanpassing op de BgZ-items.
Om aan deze module te voldoen moet er minimaal aan twee van de drie opties voldaan worden. De deadline voor deze module is 31 december 2022.
Module 3: Uitwisseling tussen zorginstellingen en ‘hergebruik’ van de data (verplicht)
De derde module gaat niet om de uitwisseling met een PGO, maar om de uitwisseling tussen zorginstellingen onderling. Deze uitwisseling betreft, net zoals bij Module 1, de uitwisseling van BgZ-items en relevante correspondentie (radiologieverslagen, specialistenbrieven, voortgangsbrieven en/of ontslagbrieven). Bij de uitwisseling is hergebruik, zonder overtypen, in het digitaal patiëntendossier van de gegevens door de ontvangende instelling mogelijk. Hiervoor is de norm om drie verplichte BgZ-items én drie keuze BgZ-items uit te wisselen met andere zorginstellingen. De drie verplichte BgZ-items zijn: ‘Demografie en identificatie’, ‘Contactpersonen’ en ‘Zorgverleners’. Om de module te behalen, moet er aangetoond worden dat het hergebruik van de gegevens ook daadwerkelijk plaatsvindt. Dit wordt gedaan door middel van testpatiënten en interviews over het werkproces. De deadline voor deze module is 31 december 2022.
Gaat uw ziekenhuis zich aanmelden voor de VIPP5 subsidie? Kijk dan ook naar het artikel ‘VIPP5 komt eraan: 5 tips om de nieuwe VIPP-subsidies te overleven’.
Voor meer informatie of dienstverlening neem contact op met Annemarie Bolland via 06-43392601 of mail naar Annemarie.Bolland@PinkRoccade.nl.
PinkRoccade is een partner die goed zicht heeft op de ontwikkelingen van vandaag en morgen en deze vandaag weet toe te passen. Zo dragen wij bij aan de doelstellingen van onze klanten. Wij hebben passie voor de zorg. Samen met klanten uit de zorgsector creëren we toekomstbestendige oplossingen. Wij zijn ervan overtuigd dat het inspelen op en slim toepassen van technologische ontwikkelingen de sleutel tot succes is. Zo zijn onze klanten klaar voor veranderingen en kunnen zij zich focussen op hun primaire taken.
Met PinkRoccade bent u vandaag klaar voor de zorg van morgen.