KLANTCASES
wat klanten over
ons zeggen
PRODUCTEN & DIENSTEN
vandaag klaar zijn voor
de zorg van morgen
CARRIÈRE
hier begint jouw nieuwe
ICT-uitdaging
Ik weet niet hoe dat bij u is, maar ik heb toch al snel een tiental apps op mijn telefoon die ik dagelijks gebruik. Bijvoorbeeld Whatsapp, Facebook, Spotify, Buienradar en Nu.nl. Ook zorg gerelateerde apps gebruik ik regelmatig. Zo maak ik een afspraak met mijn tandarts via de app en vraag ik een herhaalrecept aan via de ‘Dokter dichtbij’, die onlangs werd geïntroduceerd.
De telefoon van de GGZ-patiënt is waarschijnlijk niet veel anders. Al kom je op zijn mobiel misschien ook apps tegen die hem helpen de zorg te krijgen op het moment dat hij die nodig heeft. Voorbeelden hiervan zijn Temstem, een app die helpt bij het horen van stemmen, en Goalie, een online coaching app voor cognitieve gedragstherapie. Met dit soort apps is de patiënt meer met zijn behandeling bezig dan alleen de reguliere behandelgesprekken. Een intensievere behandeling betekent vaak ook een effectievere en kortere behandeling.
Meer ‘outreachend’ werken
Ik zie dat de zorgprofessional ook behoefte heeft aan apps. Als de patiënt met een app eenvoudig met u kan communiceren, dan is het voor u ook prettig om met een app te communiceren en niet met het zorginformatiesysteem. Daarnaast wilt u steeds meer ‘outreachend’ werken: u wilt actief in contact komen met uw patiënt en het netwerk rondom uw patiënt. Deze relatief nieuwe werkwijze vraagt om een nieuwe kijk op de applicaties die dit ondersteunen.
Welk scenario biedt meerwaarde?
Om nuttige apps voor de zorg te ontwikkelen, moeten we helder krijgen welke scenario’s specifiek voor u meerwaarde hebben. Zo is niet alle functionaliteit van een zorginformatiesysteem direct noodzakelijk en voorwaardelijk voor een succesvolle app. Apps zijn gericht op beperkte functionaliteit die mobiel gebruikt kan worden. Zo kunt u denken aan:
• App om eenvoudig patiëntgegevens te raadplegen: u kunt patiëntgegevens inzien en uw patiënt, relaties en instanties in het netwerk van uw patiënt direct bellen. Verder kunt u naar het adres van uw patiënt navigeren. Deze app is reeds beschikbaar.
• App om eenvoudig geplande afspraken in te zien: de smartphone is uitermate geschikt om onderweg uw afspraken van de dag in te zien. Verder is het handig om afspraken met een paar handelingen administratief af te handelen.
• App voor berichtenuitwisseling tussen behandelaren onderling en tussen u en uw patiënten: berichten-apps als WhatsApp zijn populair, maar niet geschikt voor communicatie over en met uw patiënten. De communicatie zelf is wel geencrypt, maar de berichten en bijlagen worden op uw toestel opgeslagen. Dergelijke berichten voor de zorg horen thuis in een beveiligd zorginformatiesysteem en moeten in het dossier van de betreffende patiënt opgeslagen worden.
Het zijn slechts enkele voorbeelden. Ik ben benieuwd naar uw ideeën voor een app. Waar heeft u behoefte aan? Welke app maakt uw leven als behandelaar gemakkelijker? Graag ga ik hierover met u in gesprek.
PinkRoccade is een partner die goed zicht heeft op de ontwikkelingen van vandaag en morgen en deze vandaag weet toe te passen. Zo dragen wij bij aan de doelstellingen van onze klanten. Wij hebben passie voor de zorg. Samen met klanten uit de zorgsector creëren we toekomstbestendige oplossingen. Wij zijn ervan overtuigd dat het inspelen op en slim toepassen van technologische ontwikkelingen de sleutel tot succes is. Zo zijn onze klanten klaar voor veranderingen en kunnen zij zich focussen op hun primaire taken.
Met PinkRoccade bent u vandaag klaar voor de zorg van morgen.