KLANTCASES
wat klanten over
ons zeggen
PRODUCTEN & DIENSTEN
vandaag klaar zijn voor
de zorg van morgen
CARRIÈRE
hier begint jouw nieuwe
ICT-uitdaging
Ziekenhuisgroep Twente (ZGT) is een mooi voorbeeld van hoe kwaliteitsindicatoren gebruikt kunnen worden om de zorg te verbeteren. Zij maken hiervoor gebruik van Prestatiemonitor van PinkRoccade. Dit helpt hen niet alleen bij het inzichtelijk maken van de kwaliteitsindicatoren voor externe toezichthouder zoals de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, maar ook als intern stuurmiddel om de kwaliteit van zorg te verbeteren. “We zijn dit met elkaar gestart vanuit een enorme drive en motivatie om op basis van gegevens de zorg te verbeteren.”
Roelie Schenkel en Wendy Oerbekke, beiden werkzaam als beleidsadviseur Kwaliteit & Veiligheid, vertellen over de ervaringen met Prestatiemonitor. ZGT gebruikt Prestatiemonitor sinds 2017. Destijds geïnitieerd door Kwaliteit & Veiligheid en stafbureau Informatie & Organisatie. In eerste instantie was de aanleiding om te starten met Prestatiemonitor tijdsbesparing. De aanlevering van ruim 800 indicatoren was erg tijdrovend en veelal handwerk. Met Prestatiemonitor werd het capaciteitsprobleem rondom de aanlevering van indicatoren verholpen. Toen het dashboard eenmaal stond is intern besloten om meer openheid te geven. Sindsdien worden de indicatoren en prestaties zowel intern als extern gedeeld.
Duiden van de indicatoren
Medisch managers kunnen zelf in het dashboard van Prestatiemonitor kijken en ontvangen daarnaast maandelijks een rapportage met relevante indicatoren. Met elkaar wordt vervolgens het gesprek aangegaan om te kijken of de resultaten kloppen met het beeld in de vakgroep. Wendy ligt toe: “Zo proberen we de resultaten te duiden en te kijken waar verbetermogelijkheden zitten. Door dit maandelijks te doen en de indicatoren transparant te maken ga je met elkaar naar een hoger niveau. We kwamen erachter dat we voor sommige indicatoren meer data konden ontsluiten uit het EPD, maar ook dat de registratie niet altijd goed gaat. Daar zijn we heel erg op gaan sturen.”
Verbetering van de zorg
De afgelopen jaren is ZGT op een aantal indicatoren actief gaan monitoren. Door het intern inzichtelijk én bespreekbaar maken van de indicatoren zien zij nu een significante verbetering in de zorg. Een goed voorbeeld is de indicator pijn bij postoperatieve patiënten. Vanuit Prestatiemonitor kwam het signaal dat moest worden bijgestuurd. Vervolgens is Kwaliteit & Veiligheid dit gaan analyseren. Roelie: “Door de indicator en onderliggende data met elkaar – in dit geval met anesthesiologie – te bekijken hebben we het protocol kunnen aanpassen en wordt nu eerder ingegrepen. We zien dat patiënten met minder pijn en pijnbeleving en goede medicatie met een veel beter herstel het ziekenhuis verlaten.” Een ander voorbeeld is de indicator Medicatieverificatie voor kinderen. “We scoren daar nu bijna het hele jaar op 100%. Dat betekent dat bij ieder kindje bij opname en ontslag de medicatie is geverifieerd en klopt.” Aldus Wendy.
Sturing op basis van feiten
De intensieve aanpak werkt en ook specialisten en verpleegkundigen zijn te spreken over deze werkwijze. De zorg verbetert, processen worden vereenvoudigd en dit alles wordt onderbouwd met cijfers. Wendy geeft aan dat er eerder weleens discussie ontstond over de totstandkoming van cijfers: “Tot 2017 kreeg je één keer per jaar de cijfers aangeboden. Er zat veel handwerk in en daar ontstond nog wel eens discussie over. Dat is nu niet meer. Men kan elke week de cijfers volgen en bijsturen en daardoor zit je er heel kort op.” Een ander voordeel van Prestatiemonitor is het inzoomen op patiëntniveau geven Wendy en Roelie aan. Als een indicator een afwijkend resultaat laat zien, kunnen specialisten tot op patiëntniveau inzoomen om te kijken waar de afwijking of uitval zit.
Ondersteuning van consultants
De consultants van PinkRoccade krijgen een groot compliment. “Zonder de consultants van PinkRoccade hadden we het echt niet tot dit niveau kunnen brengen. Zij kunnen data doorgronden en dwarsverbanden leggen.” Aldus Wendy. Roelie voegt daar nog aan toe: “Het is niet alleen kennis van ICT en data, maar ze weten ook zorginhoudelijk wat ze doen en dat heeft echt meerwaarde.”
Intern draagvlak en een enthousiast team
Zijn er nog tips voor andere ziekenhuizen die de indicatoren ook willen inzetten om de zorg te verbeteren? Wendy: “Het begint bij draagvlak van de Raad van Bestuur en de Medisch Specialisten. Het moet onderdeel worden van de bedrijfsvoering. Daarnaast helpt het als beleidsmedewerkers snappen wat er op de afdeling gebeurt en gevoel krijgen bij de cijfers.” Roelie voegt daaraan toe: “En een team van enthousiaste, deskundige mensen. Het is echt een samenspel van het team.” Beiden zijn het erover eens: het zou mooi zijn als meer ziekenhuizen Prestatiemonitor op deze manier gaan gebruiken. Zo werken we met elkaar aan patiëntveiligheid en het verbeteren van de zorg.
PinkRoccade is een partner die goed zicht heeft op de ontwikkelingen van vandaag en morgen en deze vandaag weet toe te passen. Zo dragen wij bij aan de doelstellingen van onze klanten. Wij hebben passie voor de zorg. Samen met klanten uit de zorgsector creëren we toekomstbestendige oplossingen. Wij zijn ervan overtuigd dat het inspelen op en slim toepassen van technologische ontwikkelingen de sleutel tot succes is. Zo zijn onze klanten klaar voor veranderingen en kunnen zij zich focussen op hun primaire taken.
Met PinkRoccade bent u vandaag klaar voor de zorg van morgen.