KLANTCASES
wat klanten over
ons zeggen
PRODUCTEN & DIENSTEN
vandaag klaar zijn voor
de zorg van morgen
CARRIÈRE
hier begint jouw nieuwe
ICT-uitdaging
De fax, wat is dat eigenlijk? Een vraag die de nieuwste generatie stelt. Het is een manier waarop zorginstellingen nog steeds gegevens uitwisselen, omdat het als veilig gezien wordt. Net als de post en cd-roms. In dit digitale tijdperk zeer achterhaald. Met de groeiende vraag naar transmurale zorg, groeit ook de vraag naar transmurale gegevensuitwisseling. Door hiervoor de IHE XDS standaard te gebruiken kunnen de gegevens van een patiënt digitaal worden uitgewisseld. Een patiënt wordt sneller doorverwezen en er hoeft niet meer op de post gewacht te worden.
Transmurale gegevensuitwisseling door middel van IHE XDS standaard laat aangesloten zorginstellingen veilig, snel én makkelijk medische gegevens uitwisselen. Dit kan gaan om radiologie beelden, verslagen, documenten of andere EPD informatie. Verschillende regio’s zijn hier al actief in zoals Stichting GERRIT (Friesland), RijnmondNet (Rijnmond) en Stichting REN (West-Brabant). Als zorginstellingen IHE XDS standaard gaan gebruiken voor transmurale gegevensuitwisseling vraagt dit om een grote IT investering. Zowel financieel als in projectgrootte met veel stakeholders. Hoe pakt u zo iets aan? Wij delen graag onze lessons learned.
Vaak is de eerste stap het bepalen waarom IHE XDS standaard gebruikt gaat worden. Is dit om het EPD (HiX) te ontsluiten? Om radiologiebeelden niet meer via cd-roms te delen? Daarnaast zal er ook bepaald gaan worden welke bestandstypes u gaat delen. Zijn dit beelden, verslagen, documenten? Alleen DICOM beelden of ook dermatologie foto’s? En in welk format worden de verslagen verstuurd? DICOM structured report, CDA of iets anders? Ga in gesprek met de zorginstellingen met wie de uitwisseling plaats gaat vinden en maak hier ook duidelijke afspraken mee. Formuleer deze punten helder en zet ze centraal gedurende het traject. Zo houdt u het belangrijkste doel voor ogen en is de kans groot dat u terug gaat kijken op een succesvol traject. De volgende stap in het project is een technisch team en leverancier selecteren die het gaan bouwen.
Wij raden u aan te blijven testen. Na de bouw is het cruciaal dat alle mogelijke scenario’s getest worden om problemen verder in het traject te voorkomen. Kijk vooral naar alle scenario’s die bij de ontwikkeling (in suggestie 1) bepaald zijn, alle manieren van aanmelden, alle verschillende bestandstypes die gedeeld gaan worden. Test alles en test uitgebreid.
Naast het technisch testen is het belangrijk het gehele traject te testen en hierbij de afdelingen te betrekken. Een vraag die u hierbij kunt gebruiken: “Wat heeft de eindgebruiker nodig?”. De gebruiksvriendelijkheid wordt vaak in deze stap vergeten, terwijl er nu nog aanpassingen gemaakt kunnen worden. Hier kunt u aan de eindgebruikers laten zien wat er mogelijk is en aan hen vragen of zij iets willen gebruiken.
De technologie is getest en staat klaar om gebruikt te worden. Nu komt een heel nieuw traject. De ingebruikname. De meest waardevolle suggestie die we u kunnen doen is de eindgebruikers te begeleiden bij het gebruik. Wanneer u hen niet meeneemt en opleidt zien wij vaak dat zij vervallen in oude patronen en de nieuwe technologie niet gebruiken. Dat zou zonde zijn. Ga samen zitten, beantwoord vragen en bespreek de zaken waar de eindgebruikers tegenaan lopen.
Wanneer u in de gelegenheid bent, raden wij u aan de uitrol te beginnen met een pilot bij één afdeling voor iedere aangesloten zorginstelling. In deze pilot is het belangrijk alles nog een keer te testen om zo de laatste kinderziektes eruit te halen. Dit stelt u in staat om in kaart te brengen hoe het opgeschaald kan worden, wat de voordelen voor de afdelingen zijn en welke verbeterpunten er nodig zijn. Zo creëert u makkelijker draagvlak onder de eindgebruikers en kunt u zo snel mogelijk meer afdelingen aansluiten op een goed werkende technologie.
Gegevens uitwisselen door middel van IHE XDS standaard is voor een zorginstelling of ziekenhuis een groot traject met grote investeringen en met veel stakeholders. Met onze ervaringen maken we het overzichtelijk en behapbaar, zodat u als zorginstelling de medische gegevens snel en veilig digitaal kan delen.
Meer weten of een afspraak maken? Neem contact op. Weten wat wij verder doen op het gebied van eHealth? Kijk bij onze producten.
PinkRoccade is een partner die goed zicht heeft op de ontwikkelingen van vandaag en morgen en deze vandaag weet toe te passen. Zo dragen wij bij aan de doelstellingen van onze klanten. Wij hebben passie voor de zorg. Samen met klanten uit de zorgsector creëren we toekomstbestendige oplossingen. Wij zijn ervan overtuigd dat het inspelen op en slim toepassen van technologische ontwikkelingen de sleutel tot succes is. Zo zijn onze klanten klaar voor veranderingen en kunnen zij zich focussen op hun primaire taken.
Met PinkRoccade bent u vandaag klaar voor de zorg van morgen.