KLANTCASES
wat klanten over
ons zeggen
PRODUCTEN & DIENSTEN
vandaag klaar zijn voor
de zorg van morgen
CARRIÈRE
hier begint jouw nieuwe
ICT-uitdaging
Deel twee in de reeks over het patiëntenportaal na VIPP.
Het patiëntenportaal speelt een grote rol in de patiënt nog meer regie te geven over zijn/haar zorgproces en het zorgproces efficiënter, en dus goedkoper te maken. Om dit te realiseren zijn er veranderingen in het proces vanuit het ziekenhuis nodig. Een voorbeeld hiervan hebben wij in deel één van deze reeks behandeld, namelijk online vragenlijsten. Het tweede voorbeeld hierin is het onderwerp van deel twee: patiëntvoorlichting via het patiëntenportaal.
Patiënten krijgen vaak voorlichtingsmateriaal naar aanleiding van afspraken, onderzoeken of uitslagen in het ziekenhuis. Dit zijn papieren folders die via de post verstuurd worden of bij een afspraak in het ziekenhuis worden meegegeven. Het is mogelijk om dit materiaal via het patiëntenportaal aan te bieden. Een voordeel hiervan is dat de patiëntvoorlichting te koppelen is aan een vragenlijst. Dit bespaart niet alleen veel papier, het bespaart ook tijd.
Grootste voordeel is voor de patiënt
Door de patiëntvoorlichting digitaal aan te bieden, ondervindt de patiënt het grootste voordeel. Een aantal voorbeelden uitgelicht:
Inrichting/functionaliteit
De gedrukte patiëntvoorlichting vervangen door digitale patiëntvoorlichting heeft weinig impact op het zorgproces. Omdat er meer personalisatie van informatie mogelijk is, is het van belang alle patiëntvoorlichting kritisch te bekijken en eventueel aanvullende informatie te ontwikkelen.
Wanneer de voorlichting is gekoppeld aan de intakevragenlijst is de positieve impact op het zorgproces groter. De patiënt vult de vragen over zijn/haar gezondheid met betrekking tot het onderzoek zelf in. Een verpleegkundige beoordeelt vervolgens de gegeven antwoorden en alleen bij afwijkende antwoorden komt een patiënt naar het ziekenhuis. Deze implementatie bespaart dus niet alleen voor de patiënt veel tijd, het kan zelfs leiden tot wachttijdverkorting van onderzoeken.
Digitaal toestemming vastleggen
Het is wettelijk verplicht om vast te leggen dat de patiënt voldoende is geïnformeerd over een onderzoek en toestemming geeft voor het onderzoek. Deze vragen zijn verwerkt in de patiëntvoorlichting. Zo voldoet u meteen als ziekenhuis aan de wet- en regelgeving.
Voorbeeld uit de praktijk
Een voorbeeld van een vaak uitgevoerd onderzoek met een uitgebreide intake is een endoscopie, zo ook bij het ziekenhuis van dit voorbeeld. Hier werd opgemerkt dat een groot deel van de patiënten gezond genoeg was voor het onderzoek en de fysieke intake in het ziekenhuis overbodig was. Bij de implementatie van de patiëntvoorlichting via het portaal is er voor film gekozen boven digitale flyers. Zo kan de patiënt alle stappen zien die genomen worden voorafgaand aan het onderzoek en krijgt hij/zij meer inzicht in de ruimtes waar het plaatsvindt.
Zorgproces positief veranderd
Uit een eerste evaluatie blijkt dat het zorgproces op een positieve manier is veranderd. Er is significante tijdbesparing voor zowel de patiënten als poli- en intakeverpleegkundige en de eerste geluiden van patiënten zijn positief. Cruciaal hierbij is de kwaliteit van de filmpjes en het informeren van de patiënten over het nieuwe proces. Ook wordt er geld bespaard door minder drukwerk en het versturen van folders.
Naast het nieuwe proces is er ook rekening gehouden met het deel van de patiënten die niet op het portaal kunnen (hebben geen DigiD met sms verificatie) of willen inloggen. Wanneer er namelijk informatie/een vragenlijst in het portaal klaar staat ontvangen alle patiënten een e-mail ter notificatie. Deze groep patiënten neemt daarna telefonisch contact op met de poli waarna de poliverpleegkundige de anamnese telefonisch afneemt of de informatie per post verstuurt. Uiteindelijk was deze groep patiënten groter dan verwacht en heeft dit een grotere impact op het werkproces van de poliverpleegkundige gehad.
e-Consult
De uitdaging zit bij de minder digitale patiënten en het verlagen van het telefoonverkeer. Voor dit laatste zou e-consult een oplossing kunnen zijn. Meer hierover in ons volgende artikel! Wilt u in de tussentijd meer weten hoe uw ziekenhuis patiëntvoorlichting voortaan digitaal aan kan bieden? Neem contact op met Annemarie Bolland (06 4339 2601, Annemarie.Bolland@pinkroccade.nl), PinkRoccade Ziekenhuizen helpt u graag verder.
PinkRoccade is een partner die goed zicht heeft op de ontwikkelingen van vandaag en morgen en deze vandaag weet toe te passen. Zo dragen wij bij aan de doelstellingen van onze klanten. Wij hebben passie voor de zorg. Samen met klanten uit de zorgsector creëren we toekomstbestendige oplossingen. Wij zijn ervan overtuigd dat het inspelen op en slim toepassen van technologische ontwikkelingen de sleutel tot succes is. Zo zijn onze klanten klaar voor veranderingen en kunnen zij zich focussen op hun primaire taken.
Met PinkRoccade bent u vandaag klaar voor de zorg van morgen.